Sigiriya

16 januari 2019 - Sigiriya, Sri Lanka

Nadat we zijn vertrokken uit Anuradhapura zijn we richting Sigiriya gegaan. De rit duurt ongeveer 2 uurtjes, maar uiteraard hebben we nog wat tussenstops gemaakt.

Ongeveer na een uur rijden gingen we een smal zandpaadje in om bij een grote welness uit te komen. Deze welness is niet echt bekend, maar wel de beste van het land, als we Deva moesten geloven.

Er werd gelijk verteld dat de massage ongeveer 2 uur duurde en dat Dexx er gewoon de gehele tijd bij kon zijn. Eenmaal binnen vond Dexx het wel erg spannend allemaal.

We moesten gaan zitten op een stoel en Dexx dacht gelijk aan het ziekenhuis. Op dat moment dacht ik 'ok, ik ga met Dexx wel buiten spelen'. Dexx riep 'nee mama nee mama ik naar Deva toe'. Dus onze taximan doet ons niet alleen rijden, maar is ook nog onze nanny. Deva vond het nog gezellig ook. Dexx heeft zelfs even een half uurtje bij Deva op schoot geslapen. Beter kan haast niet.

De massage was werklijkwaar de beste die we ooit gehad hebben. We zijn weer helemaal als nieuw.

Na deze massage vervolgde we onze weg naar ons nieuwe verblijf. Een heel groot hotel in het midden van het land.

Nadat Dexx zijn middagdutje weer gedaan had, zijn we naar een houtbewerking bedrijfje geweest. Deze lieten verschillende soorten hout zien en ook hoe ze deze houtsoorten op een natuurlijke manier gingen kleuren. Was erg leuk om te zien.

Hier geweest te zijn, zijn we een villagetour wezen doen. Allereerst gingen we met koe en wagen richting de boot. Op een zelf gemaakt bootje gingen we naar een stukje land waar ze geen elektriciteit of stromend water hebben. Hier konden we zien hoe ze hier zijn begonnen met leven. De vrouw die daar woonde, woonde daar ook nog echt.

Ze kon zichzelf goed onderhouden. Ze had haar eigen rijstveld en maakte zelf rijst met roti. Ook had ze een stukje land waar ze aubergine, uien, citroen en hete peper verbouwde. Zo kon ze een heerlijk maaltijd voor ons maken. Het enige gevaar van daar wonen is het gevaar voor de olifanten. De olifanten zijn vergitariërs, maar ruiken we dat ze rijst in huis hebben. Hierdoor walsen ze de zelfgemaakte huizen plat en overlijden er jaarlijks duizend mensen. Of door slangenbeten.

Terug naar waar we opgestapt zijn, zijn we met de driewieler gegaan, oftewel tuktuk. Ook wel een hele ervaring was dit zo door de bossen en ongelijke paadjes.

's Avonds hebben we weer heerlijk mogen genieten van de lekkere dingen die ze bij het buffet hebben gemaakt.

De volgende dag hadden we weer afgesproken rond 07.30uur om nog bij een echt leren winkel te gaan kijken. Mooie leren tassen en portemonnees gezien, maar niet echt naar onze smaak. Wel hebben ze ons nog aangekleed, zoals ze hier gekleed zijn.

Ook zijn we nog langs een museum gegaan waar ze ons lieten zien hoe hier uit de grond de mooiste stenen voor sieraden worden gemaakt.

We hebben nog even een lekker duik in het zwembad gedaan, waarna Dexx nog even een uurtje kan slapen, want we hebben vanmiddag nog wel wat op de planning.

Bij het zwembad heb je een mooi uitzicht op de grote berg die je kan beklimmen. Helaas zal dat voor ons niks zijn, het duurt ongeveer 4 uur voordat je boven bent. Dexx is nog te jong om zelfstandig naar boven te gaan en niet mogelijk om 'm 4 uur naar boven te tillen. Wel hebben we van het uitzicht op de berg kunnen genieten.

1. Monique:
    16 januari 2019