Sightseeing Anuradhapura

14 januari 2019 - Anuradhapura, Sri Lanka

Van Negombo zijn we ongeveer 3,5uur gaan rijden naar de stad Anuradhapura. Anurad was de prins van het dorp en Pura betekent stad. Vandaar dat ze aan deze naam kwamen, niet uit te spreken. In het kort mag je het ook A'pura noemen, net even iets makkelijker.

Onderweg zijn we nog even gestopt om te lunchen bij een hotel. Dit hotel is van een oude tuktuk/driewieler taxi chauffeur. Ongeveer 30 jaar geleden reedt de chauffeur in zijn tuktuk rond en kwam een Franse backpackster tegen. Ze vonden elkaar erg leuk en bleven contact houden nadat de Franse weer was vertrokken naar Frankrijk. Op een dag kwamen ze weer samen en bleek het nog steeds leuk te zijn en zijn ze samen verder gegaan.

De opa van de vrouw bleek schathemeltje rijk te zijn geweest en hebben ze uiteindelijk een mega dik hotel kunnen bouwen. Het zag er ook echt poepie sjiek uit. Onze chauffeur kent de man nog van het taxi rijden, dus zodoende komt hij daar nog wel eens. Het kan gek lopen in het leven.

Na de lunch zijn we verder gaan rijden en zijn we aangekomen bij ons hotel in Anuradhapura. Hier hebben we lekker even gechillt en was het alweer tijd om avond te eten.

Na het avondeten gelijk naar onze kamer gegaan, gedoucht en gaan slapen.

Rond de klok van 08.30uur werden we alweer opgehaald voor een sightseeing door Anuradhapura.

Allereerst zijn we door het dorp gaan rijden. Hier vind je veel terug uit de jaren dat Sri Lanka door de Nederlander werd bestuurd. De bouwstijl van Nederlanders zag je veelal terug in de gebouwen. Ook was er een Nederlandse gevangenis, maar deze is verplaatst naar een andere plaats.

Veel gebouwen zijn ook niet meer wat het was. Door de pilaren die er nog stonden, kon je zien wat er nog meer gebouwd was. De mensen hier mogen de oude gebouwen niet meer terug plaatsen, alleen restaureren tot een bepaalde hoogte. Het moet wel oud lijken.

Ook lopen er door heel de stad aapjes. Er leuk om te zien, Dexx is er dol op. Ze doen de mensen ook niks, ook stelen ze niks.

We zijn hier ook nog bij de oudste olieboom ter wereld geweest. Hier komen mensen om te bidden voor geluk en gezondheid. Ze hebben deze boom ooit als een klein boompje gekregen uit India. Deze hebben ze wel netjes bijgehouden en een tempel er omheen gebouwd.

Elke dag komen er mensen 'offers' brengen en deze worden dan door de monniken meegenomen. De monniken mogen niet om iets vragen. Ook hebben ze verder geen werk. Ze zijn afhankelijk van wat de mensen hen geven.

Na deze trip zijn we even terug bij ons hotel gezet, zodat Dexx even een middagdutje kon doen en wij ook even konden relaxen.

Rond de klok van 15.30uur stond Deva weer voor de deur om ons naar een andere tempel te brengen, deze was boven op een berg.

De berg was een flinke klim, vooral omdat Dexx had bedacht dat hij wel even getild kon worden. Bij elke tempel is het trouwens verplicht dat je een broek over de knie aan moet en schouders moet bedekken. Ook mag je geen schoenen aanhebben, dus de rit naar boven was op onze blote voeten en lekker warm aangekleed.

Gelukkig hebben we het met gemak gered en was het prachtig om te zien. We hebben vandaag veel geleerd over de herkomst en cultuur in Sri Lanka. Heel interessant om te beleven.

Morgen gaan we weer een stukje verder reizen, naar Sigiriya. Eens kijken wat dat ons weer gaat brengen.

1. Fam kettenburg:
    15 januari 2019
    Whauw wat moet dit een beleving voor jullie zijn, wij genieten met jullie mee kanjers . Dikke kus vanuit het koude Almere